A francia csaldi vllalkozs tulajdonban ll malmot ntdv alaktjk s 1810 - tl ksztermkek gyrtsba kezdenek. Szerszmokat, pldul frszeket gyrtott elssorban, br a varrgpek, az abroncsszoknyk, a ppaszemrugk ugyangy a repertorhoz tartoztak, mint a klnbz hztartsi eszkzk pldul kvdarl. Mr 1858-ban a Peugeot jelkpe volt az oroszln. Vagyis bven az automobilok megjelense eltt. A fogak ellenllst, a penge rugalmassgt s a vgs gyorsasgt jelkpezte. Kzel ktszz ves gpipari trtnetvel a Peugeot a vilg auts kalandjnak egyik ttrje.
Ma tvenmilli legyrtott autnl tart, ez jelenleg a vilg autpiacnak ves mennyisgt teszi ki. Kezdetben az autk mellett elktelezett csaldi eredet vllalat - 1810-tl mkdik - szmos olyan eszkzt ksztett, melyek hasznosak voltak a hztartsokban s a barkcsolsnl. 1889-ben aztn, a Prizsi Vilgkilltson a Peugeot bemutatta az els gztriciklijt - Serpollet Peugeot -, s ez az esemny meghatrozta a vllalat jvjt. 1891-ben mr forgalmazni kezdtk az els Peugeot automobilokat, 4 vvel ksbb pedig Type 7 nev modelljk megnyerte a vilg els autversenyt, a Prizs-Bordeaux-Prizst. S ezzel megkezddtt az oroszlnos mrka felemelkedse...
Mr 1920 eltt, az „automobil-tallmnyok" fellendlsnek korszakban szokatlanul szles modellpalettt knlt a Peugeot, a szemlyautk mellett teherautt, szllt-omnibuszt is rult a gyr. St, a versenyzsbl is rendesen kivette a rszt, 1913-ban Jules Goux egy L76-os volnja mgtt megnyerte az indianapolisi 500 mrfldes versenyt. 1925-ben mr a szzezredik autnl tart a francia autgyr, a termels Lille-ben, Valentigney-ben, Audincourt-ban s Beaulieu-ban folyt. Hamarosan azonban a Peugeot „elfoglalja" mra hress vlt szkhelyt, Sochaux-t.
1929-ben a 201-es tpus megjelense j "Mrka modell-elnevezsi rendszert" nyitott a gyr trtnetben: az els szm a mretet, a harmadik az idrendisget jelzi, a nulla pedig a szmozs tagolst szolglja, nem a kurbli behelyezst.... A rendszer ugyan a mai napig l, de a 201-es elssorban nem emiatt jelentett mszaki fordulpontot, hanem azrt, mert ez volt az els fggetlen kerkfelfggeszts aut a vilgon.
1934-ben pedig a 401 Eclipse az els cabriolet, csomagtartba rejthet merevtetvel...
Mjusban bemutatjk a hathengeres 601-es luxus modellt.
A „sochaux-i rakta" is ltalnos megdbbenst keltett 1935-ben, a 402-est rendkvl ramvonalas, lendletes vonalvezets s htrcs mg rejtett fnyszrk jellemeztk. Kt vvel ksbb Le Mans-t is „meghdtja" a Peugeot, igaz, ekkor mg nem sok babr terem a 24 rs viadalon a hrom 302 DS Speciale Sportnak (hetedik, nyolcadik, tizedik helyezs), legalbbis a kvetkez vhez kpest, amikor egy 402-es DS Speciale Sport a dobog legfels fokra llhatott.
1938-ban a 402 Darl'Mat els helyen vgez kategrijban (1500-2000 cm3) a Le Mans-i a 24 rs futamon.
1938 Februrban bemutatkozik a 202.
1948-ban aztn megrkezett a 203-as, mely a strapabrsga miatt igen nagy npszersgre tett szert az egsz vilgon, radsul szmtalan karosszriavltozatval (kabri, kup, csaldi...) minden ignyt kpes volt kielgteni.A ngyhengeres 203 klnlegessge a sorozatgyrts autkban akkoriban mg ritkn alkalmazott, rozsdamentes tvzetbl kszlt, flgmb alak hengerfej s a szelepek V elrendezse, kzponti helyzet gyertykkal. A 203 szerkezetileg is jt: ez az els Peugeot, amelynek karosszrija nhord.
A Pininfarina ltal megrajzolt 403-as sikere azonban mg ezen is tltett, egymillinl is tbbet rtkestettek belle, mikzben kt jelents mszaki jdonsggal is bszklkedhetett: ez volt az els tmeggyrts dzelaut, htventiltora pedig automatikusan mkdsbe lpett a htvz hmrskletnek fggvnyben. A 203 s a 403 orrrl lekerl az oroszlnszobor, mert a hatsgok szerint veszlyezteti a kerkprosok s a gyalogosok biztonsgt.
A 60-as vek modelljei szintn emlkezetesek maradtak: a befecskendezses motorral szerelt 404-es ttr volt a francia modellek kztt. Bemutatjk a Jaeger automata kuplunggal szerelt 404-et.
A 204-es keresztben elhelyezett alumnium-motorral, fellfekv vezrmtengellyel, ngy fggetlen kerkfelfggesztssel s els trcsafkekkel bszklkedhetett. Ekzben a Peugeot folytatja nemzetkzi terjeszkedst, mg 1965-ben Franciaorszgon kvli eladsai a termels 40 %-t teszik ki, addig 1973-ban ugyanez az arny mr elri az 54 %-ot.
1968-ban, a Peugeot trtnetben j szakaszt nyit a Prizsi Autszalonon debtlt felskategris 504-es, melyet egy vvel ksbb az v autjnak vlasztott a szakmai zsri. A ngy klnbz karosszrival forgalmazott modellbl tbb, mint 3,6 milli pldny kszlt, sszeszerelse egszen 2006-ig folytatdott Nigriban. Ez s a 404-es Afrika egy-egy emblematikus autjv vlt, mindkett szmtalan sikert knyvelhetett el a klnsen kegyetlen viszonyok kztt zajl Kelet-Afrikai Szafari Rally-n.
1972 Oktberben a Prizsi Autszalonon tekintheti meg elszr a nagykznsg a Peugeot j kisautjt, a 104-et. A vilg legrvidebb ngyajts kiskocsijt Mulhouse-ban gyrtjk
1975-ben a Peugeot 604-es j felskategris limuzinjnak bemutatsa mrciusban a Genfi Autszalonon. '79-ben bemutatjk a 604 turbdzel vltozatt. Ez az els ilyen tpus gpjrm az eurpai piacon.
1977-ben bemutatjk a 305-t
1979-ben megjelenik az 505.
Az igazn nagy dobst azonban az 1983-as v hozta meg, a fantasztikus 205-s megszletsvel. Kedveltk a vsrlk, szerettk a versenyzk, imdtk a rajongk... 5,3 millit gyrtottak belle, a Peugeot megmentje volt. Sportvltozatai mindenhol gyztek, mindegy, hogy milyen szakgban indultak.
1987 Mjusban a Peugeot bemutatja a 405-t. Az elegns megjelens modell tzfle vltozatban, benzines vagy dzelmotorral kaphat.
1989-ben a Frankfurti Autszalonon lthat elszr a mrka luxuslimuzinja, a 605.
|